onsdag 5. januar 2011

En pause i skruingen

Det tar på å flytte. Nå skrur jeg ikea møbler for harde livet. Håper på å bli ferdig med all skruing og utpakking innen i morgen kveld :)
Men nå tenkte jeg å ta en pause å blogge litt.

Et klokt menneske sa i går etter å ha sett et youtube klipp; hvorfor studere dyrs adferd når det er like morsomt å studere menneskers.

Jeg tenkte litt over akkuratt det og jeg er jo helt enig. Ikke for det, jeg syns det er veldig spennende å studere hunders adferd. Og det er jo det store samtale emnet når jeg prater med trenings venner. Men nå er jeg så heldig at jeg jobber i barnehage. Så jeg blir jo betalt får å ha muligheten til å studere samme art som meg selv.
Når jeg er på jobb så er ikke fokus på å studere barnas adferd. Det hender jo at vi må observere enkelt barn i perioder, men barns generelle adferd går oss hus forbi. Vi ser, men registrerer ikke.
Så i dag har jeg vært litt i tenke boksen. Jeg skal begynne å registrere mere helheten av hvordan vi mennesker funker.

Barn er jo noe av de ærligste og de har ikke enda lært helt hva man kan si og ikke kan si. Dette er jo noe av det som stadig gir oss kjempe høyde punkter i hverdagen. Jeg husker fortsatt da vi bladde i en bok om hester i barnehagen. Der det var bilder av hester og utstyr til hest. En av guttene påpekte at man ikke burde bruke pisk på hesten fordi hesten fikk vondt. Like etterpå var det en jente som bladde i boka, hun hadde et litt annet syns på pisken ; Å, en sånn har mamma på soverommet. Men hun har ingen hest!!


Ja, det er noen gull korn som kommer i ny og ne. Og jeg er ufattelig heldig som får ta del i disse vakre små menneskenes hverdag.
Nå skal jeg bruke dagene fremover til å virkelig studere kroppsspråk og adferd. Gå litt mer i dybden enn hva jeg allerede har gjort.

Da får pausen være over. Ikea møbler here I come!

1 kommentar:

  1. Så flink du er blitt til å blogge da :)
    Haha, likte den kommentaren fra den jenta om pisken :p

    SvarSlett