torsdag 21. februar 2013

Husk at jeg har en malle...?

I kveld når jeg gikk på tur med hundene kom det en hyggelig dame bort til meg får å slå av en hundeprat. Hun hadde selv schæfer og hadde trent en del bruks tidligere i livet.. Vi ble stående en stund og prate om raser og hundesporter og trening da hun kom med en strofe jeg har hørt så mange ganger før. "Du må huske at det er en Malle du har da ;)" Ettersom damen sa det såpass hyggelig og ettersom hun er en fremmed så svarte jeg bare høflig "Jada, det husker jeg".

Men egentlig lurer jeg fælt på hva dette betyr..  Hva er det som er så annerledes med å ha en malle? Hva vil det egentlig si å ha en malle?
Jeg har lurt på det en stund, og denne damen var den som fikk "begeret til å renne over".
Jeg kan fortså folk som sier " du må huske at det er en retriever du har der da", ettersom de hovedsaklig lever for mat og sex og jeg kan skjønne folk som sier "ja, det er jo en jakthund du har" og tilogmed "hva trodde du da, det er jo mest husky i den hunden din".
Ingen sier til meg " du må huske at det er en gjeter" eller " du må huske at det er en belger". Nei, det er veldig spesifikt det at jeg har en Malle.

Så jeg lurer da på hvorfor det ikke er individ forskjeller på maller slik som det er hos alle andre raser..  Og jeg lurer jo veldig på hva det er jeg må huske i forhold til at jeg har en slik Malle som tydligvis er lik alle andre Maller.

Dette innlegget er ikke ment for å tråkke noen på tærne eller for å virke litt brisk, det er rett og slett fordi jeg ikke forstår meningen bak setningen.

Jeg kan jo bare gå ut ifra min egen malle. Og jeg må jo si at jeg finner det litt rart, når de som har malle mener at min malle er en dårlig variasjon av mallene. På den andre siden er de som ikke har malle, men som har trent sammen med mange andre maller eller som bare har hørt masse om mallene, som sier at de syns min malle er rå kul og et veldig godt eksempel på disse omtalte mallene...

For meg er det egentlig likegyldig hva som er rett og galt om min malle, jeg har jo den mallen uansett og jeg kommer til å gjøre mitt beste med den.
Men ved at en og samme malle blir opplevd på så forskjellige måter gjør jo at jeg syns det er ekstra vanskelig å vite hva jeg skal huske på når folk ber meg huske på at jeg har en malle.


Når jeg først fikk Molly var jeg overbevisst om at det var viktig å trene med noen som hadde erfaring. Dette er jo tross alt en malle..
Etter å ha trent mange forskjellige steder, med mange som har erfaring med maller, så må jeg jo si at jeg da syns det er rart at den personen som har hjulpet meg mest er en dame som eier 2 cavalierer og en sheltie. Så vidt jeg vet har hun aldri hatt en malle selv, ikke en gang en belger..

Så jeg undres, hva er det som er så genrelt om mallen som det er så viktig at jeg husker på???



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar