mandag 12. januar 2015

Frk. Karma Vs Meg...

Det er utrolig hvor fort ting kan forandre seg. Man kan gå fra å sveve på en rosa sky til å føle at man klamrer seg fast for å ikke ramle ned i helvete.
Jeg er av dem som liker å (ihvertfall late som) jeg tror på karma og til tider lurer jeg på hva i all verden jeg har gjort for å komme så jævli skeivt ut...

Det er ikke mer en er år siden jeg hadde en skikkelig runde med Frk. Karma, og nå er hun her og bitcher igjen!
Så om noen har noen tips til hvordan man gjør henne til lags, så vil jeg gjerne ha de tipsene.

Så får å starte det hele fra starten..

14. okt 2014 ble det født et kull med søte små valper.
Disse ble rabiesvaksinert ved 8 ukers alder da vetrinæren deres mente dette var i orden. Jeg kontaktet da Mattilsynet og fikk beskjed at ut året var det mulig å ta inn valper før fylte 3 mnd så lenge de var vaksinert. Så om vi ventet 21 dager etter vaksinering var det bare å hente de hjem.
Så vi gjorde dette.
28 desember flyttet Kalisi og Arya til Vestfold.


6 Januar får jeg en telefon fra mattilsynet. De lurer på om jeg kan komme innom med papirene til valpen så de kan kontrolere om alt har godt riktig for seg.
Jeg reiser inn og legger frem alt av papirer da mannen sier at jeg ikke har gjort ting riktig.
Jeg forklarer da saken og han har forståelse for min frustrasjon og sier han må ta en prat med sin sjef for videre behandling av denne saken.
13,30 ringte han meg tilbake og sa at jeg måtte velge mellom 3 alternativer.
1: levere hunden tilbake til danmark for revaksinasjon.
2: sette de på isolasjon for egen regning.
3 avlive valpene.

Vi hadde heldigvis mulighet til å velge alternativ 1. og fikk da 24 timer på oss til å få valpene ut av landet. Det var selfølgelig ikke greit at vi kjørte gjennom sverige, så da måtte vi hive oss rundt og rekke ferja som gikk 16.45.

Med oppmøtetid 1 time før båten gikk rakk vi akkuratt å levere fra oss 4 voksne hunder før vi kjørte ombord.
Takk gud for snille venner og familie som stiller opp når det trengs!

Det ble en laaaaang tur med sinne og tårer om hverandre, og det var virkelig vemodig å reise fra valpene igjen.


Det er først når man kommer hjem at man rekker å summe seg igjen, og gå igjennom hva som faktisk har skjedd.
Jeg var jo å vaksinerte hundene mine lørdagen føre, og spurte da min vetrinær om jeg måtte revaksinere for rabies. Og hun sa nei.

Vi har igjen tatt kontakt med mattilsynet og fått denne beskjeden:
"Før 29 desember var det en åpning for at dyret kunne være vaksinert tidligere. Da måtte eier fremvise dokumentasjon fra vaksineprodusent (pakningsvedlegg) og i tillegg en bekreftelse fra veterinær på mordyrets vaksinasjonsstatus, for å kunne akseptere at vaksinen er «gyldig». Svært ofte står det i pakningsvedleggene at dersom dyret vaksineres før tre måneders alder, må de vaksineres på ny ved denne alderen. Det betyr at vaksinen først er å betrakte som gyldig 21 dager etter at den ble vaksinert på ny. Er hunden vaksinert med vaksine som angir tidligere enn 3 mnd/12 uker, må dokumentasjon på mordyrets vaksinasjonsstatus fremlegges for at dette skal anses som en «gyldig grunnimmunisering». Dette må da være beskrevet i det enkelte lands vaksine godkjenning som godkjent grunnimmunisering og dokumenteres. Etter det nye regelverket som kom i EU 29 desember er jeg ikke lenger sikker på om dette er en mulighet. Du kan undersøke med fødevarestyrelsen vedrørende dette, da det i tilfelle må være bekreftet som en mulighet for godkjent grunnimmunisering i vaksineprodusentens markesdsførings tillatelse i Danmark."

Så damen jeg pratet med i forkant var litt vag i sine uttalelser, for jeg fikk bare beskjed om at så lenge vetrinæren i danmark mente det holdt med en vaksine ved 8 ukers alder og man ventet 21 dager så kunne man hente de hjem så lenge det var i 2014.
Jeg fikk heller ikke beskjed om å sjekke mordyrets vaksinasjonsstatus.


Alt i alt, så er jo dette bare kjempe trist. Både for oss og for valpene som blir utsatt for ekstra stress.


Frk. Karma  vs. Helene     1-0



Så har man kommet i gang med en valpeløs hverdag, og vanlig rutiner er i gang.
Jeg har nå begynt på NKK sin instruktør utdanning og hadde min første helg denne helga.
Snille Marianne sa ja til å passe Tequilla så hun ikke skulle bruke så altfor mange timer stilleliggende i min sofa mens jeg var borte. Molly som er litt bedre pelset ble med.

Så på lørdag kveld tikker det inn en mld og et bilde på facechatten min...


"Fuck.. Glemte å gå ut med søpla..."

(Frk.Karma( eller bare Tequilla) vs. Marianne 1-0)


Jeg som var kommet godt på vei inn i drømmeland klarte ikke å gjøre stort annet en å flire litt....

Men så fulgte det flere meldinger, og ikke alle var like kule...

"Hmm.. Tiq pleier å bli litt dårlig i magen hun..?"
etterfulgt av:
"Never mind, hun bæsjer vist på vaskerommet..."

Var forsovidt festlig nok. ( Tequilla vs marianne   2-0)

Men beskjeden som lød:
"Å nå barka akkurat Billy og Tiq... Fillebikkjer!!'"

Var ikke veldig fin å våkne til...
Og når det var etterfulgt av denne beskjeden, så ble jeg litt bekymra....
"Syvsover!

Ser ut til å ha gått bra med Tiq:) To "hull" i halsen, det ene var litt dypt, men ikke ille, og så har hun et lite hull i leppa.
Bønna må nok en tur til Vet'n i morra, for han har et øre som har fått ganske grei medfart. Lenge leve litt saltvann og smertestillende så han holder til i morra, evnt mandag

Du kan putte på så mange smilefjes du bare vil, men jeg vet at når to Staffer smeller, så er det STOR sansynlighet for at noe blir veldig veldig stygt....


Jeg hadde rett og det ble vetrinær besøk på søndag....

Foreløpig stilling:
Frk. Karma  vs. Meg   2-0 ( valp og hundeslosskamp)
Frk. Karma vs Marianne  2 (eller 4 litt ettersom om man velger å dele opp lørdagskveld og søndagsformiddag eller ei) - 0
Tequilla vs Billy 1-0


Så for å ikke glemme det som kanskje var Frk.Karma sin første strike mot meg er jo da selvfølgelig at bilen min har fått RIMELIG mange "fancy" lyder. Og den ene lyden gir også en følse av at noen borrer tvers igjennom gulvet når jeg kjører...

For å gjøre det hele enda bedre så kom jeg hjem på lørdag til et hus uten strøm, (strike 4) og for å toppe det hele så voknet jeg til et hus uten vann i dag....

Så kort fortalt så leder Frk. Karma med 5-0  grovt regna...

Så om noen har noen tips til hvordan jeg skal få snudd dette tilbake til min favør, så hver vennlig og del det med meg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar