mandag 21. februar 2011

Litt hundetrening - Stå under marsj

Siste trening jeg var på i drivhuset på gjennestad hadde vi treningskonk. Og jeg fikk inblikk i hvilke momenter som var svakest.
Må trene masse på fellesdekk uten forstyrrelser. Er mye enklere å få henne til å ligge i 3 min om eierene til de andre hundene flyr frem og tilbake for å belønne sine hunder.
Så er det stå under mars. Hun utfører øvelsen, men går et par skritt.
Lineføring. Jeg må trene på hvordan jeg går og stopper. Sånn at jeg gjør det enklest mulig for henne og lykkes!

Så i dag har jeg trent på stå under marsj.

Jeg skal prøve å si "stå!" med lys positiv tone i stedet for STÅ!!!!! med mørk skarp tone eller STÅÅÅÅÅ med mørk trykkende tone :P
Jeg har funnet ut at tennisball er noe Tequilla digger, Så bruker nå dette under øvelse.
Fot-Stå/kast ball/værsågod.
Fot- Stå- kaste ball/værsågod
Fot- Stå- gå bak hunden- fot- kasteball/værsågod.

Dette ser ut til å virkelig funke!! I dag har hun brå stoppet hver gang!. Sliter mere med å få henne med på lineføringa etter 2-3 ståer.
Da blir hun hengende litt etter i påvete av en stå komando...
Fikk også tips om at leka skal bæres og kastes fra høyre hånd. Og jeg merker virkelig fordelen med det.
- Det blir ikke så stor forskjell fra å gå med ballen som å ikke ha med ballen (for hunden)
- Hunden forventer ikke en ball over hode, men plutselig i sprett bak seg/oss
- Det er enklere for meg ;)
Er mange flere mye bedre grunner, men det er de jeg husker at ble sagt når jeg spurte hvorfor.
Og så lenge jeg ser at det funker for hunden, så syns jeg det er bra!! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar