onsdag 16. februar 2011

Hverdag vs helg

Jeg lurer på hvorfor det er slik at man stadig streber etter ting som er “langt unna“.. Hvorfor det er så vanskelig å gripe øyeblikket og dagen i dag. Bare nyte det som foregår akkurat nå.
I pausen på jobben en dag ble jeg sittende å tenke på de neste helgene. Ja, det er ofte helgene vi ser frem til. På mandag, ja da er det ofte blåmandag, og det er det uansett hva du har gjort i helga. Tirsdag, ja, tirsdag er nok en arbeidsdag man bare må igjennom. Onsdag, da kan man være positiv for da er jo halve uka straks over og vi nærmer oss mer neste helg enn helga som var. Torsdag er opptur dag, for da er det jo fredag dagen etter. Fredag er starten på helga, som dessverre varer alt for kort. Lørdag og søndager er helga som du skal rekke å gjøre alt i. Så er det brått mandag igjen.
Men ja. Jeg tenkte på helgene fremover. Den helga som kommer skal jeg til Bø. Gleder meg masse til det. Men på den andre siden så “går jo hele helga”…
Neste helg skal jeg jobbe.. Helga etter det er det noe hundegreier. Helga etter det skal jeg jobbe igjen. Helga etter det er ikke planlagt enda, men den fylles sikkert opp den og. NÅR I ALL VERDEN SKAL JEG FÅ FRI???
Men så slo det meg at jeg hadde jo fri den helga som har vært. Og på fredag så følte jeg meg en smule ensom der jeg lå å så på film alene med en øl i hånda.. På lørdag koste jeg meg med besøk på kvelden og på søndag fylte jeg dagen med trening og skitur.
Jeg vet jo det at når det er en helg uten aktiviteter så blir jeg rastløs og “ensom”.. så jeg stresser og maser og kaver for å gjøre noe..
En av mine medarbeidere som også hadde pause ble offer for min tenkning. -Hvorfor i all verden er det slik at det eneste vi gleder oss til er helga? Det er snakk om 2 dager i løpet av hele uka.. Og vi velger å glede oss til det det er minst av.. Hadde det ikke vært bedre å glede seg til hverdagen. Er jo tross alt 5 av dem!!!!
Da ble jeg fortalt det at vi har jo faktisk hver eneste ettermiddag til å gjøre hva vi vil. Det er jo bare formiddagen vi jobber. Og vi er ganske heldige som får mulighet til å jobbe med det vi brenner for.
Hun hadde så rett så rett. Jeg våkner jo hver morgen og gleder meg til jobb. Gleder meg til hva barna vil bringe til min dag i dag. Hvor mange smil jeg vil få og hvor mange smil jeg kan dele ut. Hvor mange jeg kan veilede til å komme seg opp og frem og hvor mye nytt jeg vil lære om medmennesker.
Det fins jo virkelig ikke noe som passer meg bedre enn å jobbe i barnehage!!
Så fra nå av skal jeg bli mye flinkere til å gripe dagen. Se på alle små lyspunkter. Glede meg til å se hva de neste timene bringer. Og nyte de… Ikke bare jobbe seg gjennom hverdagene får å “belønnes” med helg :P Er jo faktisk belønning nok å få være del av hver dag slik jeg får. Er ikke alle som har mulighet til det dessverre.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar