lørdag 12. november 2011

Hundemat....

Jeg syns denne delen av hundeholdet er meget vanskelig. Ettersom jeg har vært instruktør har jeg også være sponset av hundemat, og fordi jeg har vært sponset har jeg også blitt tredd over hodet hvor fantastisk dette foret har vært. Så begynte jeg og jobbe i dyrebutikk. Da lærte jeg at alle de 3 fôrene vi selger er like bra. Deriblant foret jeg bruker og er svært fornøyd med og et for jeg tidligere har prøvd og absolutt ikke vil prøve igjen. Det siste fôret har jeg også prøvd og var veldig fornøyd med det mens jeg gikk på det.

Men så var jeg på Anders Hallgren kurs og lærte om tryptofan vs tyrosin. Og hva man kunne tilføre av mat slik at tryptofanen kom i ballanse med tyrosin. Mais skulle hunden ikke ha, for det støttet tyrosinen. Men brun ris, kalkun, banan, gresskarrkjærner og spinat var bra for tryptofanen. B6 var også bra for tryptofanen.
Lakrisrot hjelper for hunder med mye testosteron men er skadelig i for store mengder.
Pga dette satte jeg min kjære Lene i sving for et prøve prosjekt. Dette innebar at vi måtte finne et for uten mais og helst med kalkun eller brun ris. Om det var flere av disse "bra" ingrediensene så var det et pluss...

Dette førte til MYE frustrasjon og mange spm. Vi sitter dag ut og dag inn og leser om fôr (den ene litt mer enn den andre) Og jeg føler ikke jeg blir så mye klokere.
Jeg har begynt å fôre på vom&hundemat i tillegg til tørfor og jeg er ganske fornøyd med det... Eller var, for nå har jeg funnet ut at V&M tilsetter K3 i maten sin, noe jeg nå har lest side opp og side ned om at IKKE er bra for hunden ved gjevnlig inntak.

Så kommer alt dette med fett, proteiner og karbohydrater. Noen sier at hunder ikke trenger karbohydrater, noen sier at de må ha mest fett, noen sier de må ha masse proteiner, noen sier at hunden overhode ikke trenger kornprodukter andre sier kornprodukter ikke er bra, noen få mener hunden trenger dette.

Jeg kom over en test side : http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/ som har lagt ut en haug av for. hvem som står bak testen er vanskelig å vite og hvor mye man kan stole på den vet jeg ikke. Men der ligger hvertfall fôrene ute med inngredienser liste osv..
De fôrene som har fått 6 stjerner har jeg ikke hørt om. Men det virker som de inneholder poteter i stedet for korn. jeg tror jeg fant de "bra" norske forene på 1 eller 2 stjerner....

Så alt i alt; jeg ønsker meg mer kunskap om BARF enten via folk som kan det eller i bøker, for jeg tror jaggu det er like greit å lage maten selv!!!

2 kommentarer:

  1. Ja...det er ikke bare bare med denna maten...husker vi sleit veldig med den første hunden vår og magen...
    mais skal jo mange av oss ikke ha også:)) Jeg merker det i alle fall på kroppen min:)))...(vil ikke si hva) hi hi

    SvarSlett
  2. Hehe, ja er nok mange som sliter med maisen :P Bare synd det er i stort sett det meste av hundemat..
    Schæfere er jo ofte litt mer sensitive enn andre hunder, så er vel egentlig rart at det bare er 1 av de dere har hatt som har hatt litt problemer... :P

    SvarSlett