lørdag 31. oktober 2015

Jeg undres om folk er gjennomtenkt...?

Jeg lurer litt på en ting.. Eller egentlig lurer jeg på ganske mye, men akkuratt nå er det et spesielt tema som surrer rundt i hodet mitt.
Jeg har 585 venner på facebook og hver av de har sikkert like mange venner.  Jeg har over tid oppservert at en del av mine facebookvenner til stadig deler artikler, bilder og statuser hvor de klager. Det er liksom alltid noe å klage på.
Nå snakker jeg ikke om de som har personlige problemer. Men de som snakker om de litt større tingene.
Akuratt nå er flyktninger et hett tema. Jeg skal ikke blande meg i verken økonomi eller politikk, for til det vet jeg for lite.
Men jeg skal pirke litt borti de som har gitt utrykk for at vi må hjelpe våre egne før vi hjelper andre.
Jeg tørr å påstå at våre gamle hadde det like kjipt før vi fikk flyktninger... Og hva gjorde du da for å bedre situasjonen?
Jeg prøver ikke å si at det er rett eller galt å ta i mot masse flyktninger, jeg prøver bare å si at noen ganger må vi feie litt for vår egen dør før vi legger dritt forran andres..

Hvis alle hadde tatt vare på sine egne gamle, så ville vel ikke de gamle ha det så ille?
Og til de perfekte menneskene som gjør alt riktig for sin egen familie, de som alltid har det rent forran sin egen dør. Når hjalp du sist naboen å feie?
Når besøkte du sist en eldrebolig og stilte deg selv til disposisjon for bingospilling eller hushjelp?
Når sist donerte du leker og klær til de som ikke har råd til det?
Når sist delte du ut mat på et suppekjøkken?
Når dro du til et flyktningsmottak å sjekket ut hvordan det faktisk fungerer?

Det er ikke så mange av mine facebookvenner jeg faktisk har noe med å gjøre sånn på ekte, men noen av dere vet jeg jo hvem er.. Og jeg vet at veldig mange av de som skriker høyest om rett og galt og hvordan ting egentlig burde vært, gjør svært lite selv...

Jeg er fullstendig klar over at vi alle har nok.. Men hvorfor da klage så høylytt på ting du ikke har noen intensjoner om å prøve å hjelpe til å snu?

Et bilde på facebook gir ikke sykepleierne i eldreomsorgen bedre tid, de får bare enda dårligere samvittighet. For det er de som ser de eldre som aldri blir besøkt av sin egen familie. En sykepleier klarer ikke både dekke det sosiale behovet, samt det fysiske behovet til hver av de altfor mange pasientene h*n har.

Det er noen få frivillige som samler inn og deler ut mat og klær til trengende. Også er det ende færre som gir, og jeg syns ofte jeg ser at de som gir, kun gir om noen kommer å henter det hjemme hos dem selv.

Det er lett og legge skylda på samfunnet og politikken, men det er vel strengt tatt du og jeg som er samfunnet.
Om jeg hadde plukket opp søppel hver gang jeg så det på gata, og sørget for å aldri bomme på søppelkassen, ja da hadde det vært mer ryddig.
Om jeg hadde hjulpet Fru. Hansen over glatta på vinteren, så hadde det kanskje vært færre pleietrengende eldre med hoftebensbrudd...?
Om jeg hadde hjulpet nabodamen med å passe barna hennes litt innimellom når hun så mest sliten ut, så hadde hun kanskje klart å komme seg til hektene i tide?
Om jeg hadde tatt vare på mine egne eldre, så hadde det kanskje vært plass og tid til å ta vare på de som ikke har noen familie....???

Om jeg i allefall hadde smilt til forbipasserende, takket for hjelp og omtanke og bistått med det jeg har kapasitet til og litt ekstra. Ja, da kunne jeg kanskje offet meg litt over ting som ikke fungerer opptimalt.

Men tror flere av oss burde ta en titt eller to i speilet før vi gledelig deler ting på facebook vi ikke gjør en dritt for å prøve å forbedre selv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar