tirsdag 12. november 2013

Å tenke, tenker, har tenkt... burde latt hver å tenke

Jeg har alltid hørt at det å være reflektert er bra. Det å kunne se ting fra forskjellige sider.. For å kunne gjøre det er man nødt til å inneha ferdigheten å tenke.
Ettersom jeg er jente, så har jeg fått denne ferdigheten inn med morsmelken. Og jo eldre jeg har blitt, jo bedre trent har jeg blitt i denne ferdigheten.
Ettersom jeg ønsker å være et oppegående og reflektert menneske har jeg også bevisst trent på denne "tenke" ferdigheten. Ja. jeg tenker faktisk på det meste. Og når jeg først tenker på en ting, så passer jeg på å tenke på den i alle mulige situasjoner. Ingen ting skal være utenkt.

Nå har det seg slik at jeg føler at denne tenkingen har blitt mer en belastning enn en gode.
Nå føler jeg nemlig at jeg ikke lenger har kontroll over tenkingen. Jeg føler at tenkingen har kontroll over meg.
Dette kan selvfølgelig være en bra ting. Spesielt om tankene er gode. Men som regel, om man tenker riktig lenge på en ting, så blir det ikke lenger så bra. Det starter alltid med gode tanker, gode refleksjoner, gode resultater på problemstillingene osv. Men etterhvert som jeg har tenkt på en gitt ting eller episode i mange forskjellige situasjoner er det til slutt kun negative muligheter igjen..

Ta for eksempel noe så enkelt som et ord, et hvilket som helst ord, og tenkt på det. Si det gjerne høyt også. Kun det ene ordet du har plukket ut. I starten vil det være ganske gøy å tenke på dette ordet, men etterhvert som du tenker over det høres ordet litt rart ut. Tenker du da enda litt lenger blir du til slutt i tvil om det ordet du tenker på faktisk er et ord.

Ta f.eks de tankene man tenker når man står opp. Eller de jeg tenker når jeg står opp. Jeg tenker nemlig ut en plan for dagen. Og et eller annet sted i den planen tenker jeg at jeg burde trimme litt. Ja, jeg tenker rett og slett at det hadde vært helt ok og bli litt "fit". Men så skjer det. Tankene løper løpsk. De starter med å fantasere om hvor bra det vil bli når jeg blir "fit".  Jeg svinger innom et fantastisk strandliv i bikini, alle de veltrente guttene som svermer rundt meg, hvor heit jeg vil være uansett hva jeg har på meg osv.. Tankene starter som dere ser med å ta meg med på en runde i drømmeland. Hadde jeg hatt kontroll ville jeg selvfølgelig stoppet der og tatt meg en løpetur med en gang. Men før jeg rekker å sette bena på utsiden av senga har tankene skiftet kurs. De fokuserer på hvor slitsomt det er å trene, hvor lang tid det vil ta før man får resultater, hvor kjedelig det vil være for resten av vennene mine som ikke er like veltrente ( :P) osv. Og vips så har tankene bestemt at det er best å ikke trene.

Det skal også sies at jeg kan tenke, mens jeg kjører bil, hvor kult det hadde vært å kunne kjøre bil enda bedre, slik at jeg kunne kjøre sidlengs på vintern og lukeparkert i byen.  Men vips så tenker jeg på hvor mange sykebiler som måtte kommet om jeg plutselig hadde kræsjet med en buss..

Noen dager, når jeg er i det lure hjørnet klarer jeg å lure tankene litt, da kommer jeg meg på trening og jeg tenker at jeg er rågod til å kjøre bil. Det hjelper også å drikke Burn eller Redbull har jeg funnet ut. Da blir jeg litt som en durasellkanin og tankene klarer ikke helt å henge med :P

Det skal sies at jeg har drukket en del Burn i kveld/natt, så tankene går litt i surr. Jeg er egentlig ganske glad for det, for da er det jeg som har kontrollen :D

Og akkuratt nå, når jeg sitter å tenker på dette med tanker, så tenker jeg at det måtte jo vært veldig mye enklere å være gutt..

For de tenker ikke så mye, gjør de vel???


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar